Doorgaan naar hoofdcontent

Restyle je kast in één dag - 5 gouden tips!

Is jouw interieur toe aan een andere kast, maar vind je het lastig om zelf een kast op te knappen? Staat die ene kast al zo lang bij je in huis, maar weet je gewoon niet waar je moet beginnen? Of zou je er aan willen beginnen, maar mis je net die handige tips?  Vandaag vertel ik je hoe je een kast in één dag gerestyled krijgt! Ik vertel je waar je moet beginnen en waar je op moet letten. Ik geef je dé tips waar je verder mee komt!



Tip 1: Weet wat je in huis hebt (of haalt): Lak of Was


Heb je al een kast in huis of ben je van plan om er nog één aan te schaffen? Let even op hoe de kast origineel is afgewerkt. Staat de kast in een lak of beits of is de kast ooit afgewerkt met was? Je herkent het als volgt: haal je nagel strak over de kast. Als er je er niets afkrabt is het waarschijnlijk lak. Als er wel wat onder je nagel zit kan het was zijn. Iets wat op vuil lijkt is was. grotere stukjes (verfbladder) is verf/lak.

Ik laat je hier zien hoe je nog meer een waslaag kunt herkennen. Vocht op een oude waslaag laat vaak watersporen zien. Zie je het volgende op een meubel, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat het meubel met was is behandeld.

Aan de rechterkant zie je goed de opgedroogde watervlekjes


Waarom is het zo belangrijk om te weten of een kast in de lak of in de was is gezet? Als je een kast hebt die in de lak staat dan zal je hem moeten schuren. Wanneer je een kast hebt die in de was staat, hoef je hem slechts schoon te maken in voorbereiding op het verven. Wist jij dat dat zo makkelijk was? In de volgende tip vertel ik je meer waarom een kast met een waslaag mijn voorkeur heeft!

Tip 2. Een goede voorbereiding is écht het halve werk



Het is een beetje cliché, maar bij het verven van een kast haal je zoveel winst uit een goede voorbereiding.  Zoals ik al noemde is een kast die in de was staat heel makkelijk voor te bereiden op de verfklus. We hoeven in de eerste plaats niet te schuren! Dus geen lagen stof meer! Voor een kast met was heb je alleen een sopje nodig en een pannenspons (bijvoorbeeld verkrijgbaar in de supermarkt). Haal met je spons de waslaag eraf. Door de kast flink te soppen met de spons komt er een vieze laag af. Dat is dus de oude waslaag. En wanneer deze eraf is zit je direct op het kale hout en zal elke verf uitstekend hechten. Zo simpel is het!

Een pannenspons om de waslaag te verwijderen


Bij de voorbereiding op het verven van jouw kast adviseer ik je ook om alle knopjes en greepjes van de kast af te halen. Daarnaast haal ik ook altijd het glas eruit. Het klinkt misschien rigoureus en spannend, maar ook dit is een simpele handeling die zoveel bijdraagt aan het eindresultaat! Wanneer je namelijk het glas eruit kan halen is het verven makkelijker en het eindresultaat verbluffend. Je hoeft niets meer af te plakken of naderhand de verf van je ruitjes af te krabben. En naast dit gemak is het eindresultaat zo strak dat je voortaan altijd de ruitjes uit je meubels haalt voordat je begint met verven ;)

Tip 3. Hoe haal ik het glas er dan uit? 


Wanneer je van plan bent om het glas tijdelijk eruit te halen wees dan alsjeblieft voorzichtig. Gebruikt een veiligheidsbril en stoffen handschoentjes (bijvoorbeeld schilderhandschoenen of tuinhandschoenen). Leg ook alvast twee platte schroevendraaiers klaar en iets zachts om het glas op te kunnen leggen zodat het heel blijft. Laat je overigens niet weerhouden door deze veiligheidsmaatregelen. Ik zal je namelijk vertellen hoe makkelijk het is om het glas te demonteren

De glaslatjes in het kozijn verwijder je makkelijk




Ruitjes in een (buffet)kast zitten vaak aan de binnenkant van een deurtje met latjes (dit heten glaslatjes) vast. Deze latjes houden het glas op zijn plek en zijn met spijkertjes in het kozijn gezet. Zoek naar een kiertje tussen het latje en het kozijn. Wrik het een schroevendraaier voorzichtig het latje los. Het eerste latje kan nog wat lastig zijn, maar geef niet op! Zodra je één latje hebt weten te verwijderen kun je de rest er ook gemakkelijk uit krijgen. Hou het glas goed vast, want het zal los komen te zitten nadat je meer en meer latjes verwijderd. Til het glas er voorzichtig uit en leg het ergens veilig weg op een zachte ondergrond. Breekt je glas? Geen paniek! Ruim de scherven op en meet de afmetingen van het originele glas op. Zoek een glashandel, schildersbedrijf of klusser in jouw buurt op en zij kunnen je vaak voor een klein bedrag een nieuw stukje glas leveren.







Tip 4. Kies jouw kleur, maar belangrijker: kies jouw VERF!

Yes! Na alle voorbereidingen is jouw kast klaar om geverfd te worden! Heb je al een mooie kleur in gedachte? Of twijfel je nog? Laat je dan eens inspireren op Pinterest. Ik stelde een bord samen met allemaal mooie afbeeldingen van gerestylde meubeltjes. Klik hier om je te laten inspireren.



Als je nog geen kleur in gedachte hebt of nog geen verf in huis hebt kun je uit veel verschillende type verf kiezen. Je kunt kiezen voor een lak op waterbasis, krijtverf, milk paint of fusion mineral paint. Wat je kiest hangt af van jouw ervaring en verwachting. Wil je jouw kast strak in de lak of juist mat met hier en daar een doorgeschuurd randje? Ga op zoek naar de verf die bij jouw past en kies je kleur.  Zelf ben ik geen dealer van een specifiek verfmerk en kies ik elke keer wat anders. Dus je zult hier verder geen bakken aan informatie of reclame vinden over één specifiek merk. Maar voor deze kast koos ik voor Fusion Mineral Paint. Dit is een verf waarmee je altijd uit de voeten kan. Het is net zo makkelijk als krijtverf, maar heeft de bescherming in zich van een lak. Alles in één dus. Ik vind het een fijne verf, maar laat je vooral leiden door jouw voorkeuren! Belangrijk is dat je niet alleen kijkt naar kleur, maar ook naar het type verf die je kiest.

Als het om kwasten gaat geldt hetzelfde als verf: kies wat je fijn vindt. Mijn ervaring is wel dat een kwalitatief goede kwast veel fijner verft, minder haren verliest (vind ik altijd super irritant) en een mooier resultaat laat zien dan bijvoorbeeld een bouwmarktkwast. Een kwaliteitskwast vind je vaak ook in het assortiment van een verfmerk waar jij voor kiest.

Als je jouw verf en jouw kwast hebt gekocht kun je heerlijk gaan verven. Pak je kwast, doop hem in je verf en ga los! Werk in dunne lagen. Dit geeft een mooier resultaat en voorkomt verfdruppels. En als je ervoor gekozen hebt om het glas eruit te halen vergeet dan niet om de glaslatjes ook een likje verf te geven.

Tip 5. Afwerken is het puntje op de i

Langzaam maar zeker komt jouw nieuwe kast tevoorschijn! De kast waar jij misschien al zo lang mee wilde beginnen is nu bijna af! Het grootste werk zit erop en het afwerken kan beginnen. Als jij tevreden bent met het aantal lagen verf en alles is opgedroogd kan de kast compleet worden afgemaakt. Als je hebt gekozen voor een krijtverf of milk paint is het belangrijk om een nieuwe waslaag of olie aan te brengen. Deze verfsoorten hebben namelijk geen eigen beschermlaag en gaan met een laagje was of olie veel langer mee.

Ik verfde de kast in de kleur Sterling van Fusion Mineral Paint. Het blad liet ik hout en de binnenkant werd groen

Zet ook de knopjes en greepjes weer terug op de kast. Ook is het tijd om het glas terug in de kast te zetten. Denk eraan om ook nu een veiligheidsbril en handschoenen te dragen. Pak de geverfde latjes en kijk waar ze horen aan de hand van de spijkertjes en de gaatjes waar ze in vallen. Gebruik bij het vastzetten van de latjes een rubberen hamer. Hiermee voorkom je dat het glas breekt.

De kast is af! Zie je hoe mooi de ruitjes er weer in zitten? Super strak geverfd!


Een buffetkast in één dag geverfd!


Nu is jouw kast af! Wees er trots op en geniet van het eindresultaat! Heb je toch nog vragen? Mail me gerust op info@goodvintagelifestyle.nl of laat een bericht achter onder dit blog. Deel jij mijn blog ook met je vrienden? Dat zou ik tof vinden!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Restyling theekastje

Een aantal weken geleden kreeg ik de vraag of ik dit kastje kon restylen voor iemand. Leuke opdracht! Nadat ik samen met de klant de juiste kleur had uitgezocht en het kastje naar mijn werkplaats had gebracht ging ik aan de slag. De mooie zacht blauwe kleur maakte het theekastje heel modern. Maar nadat ik de laatste verflaag had aangebracht vond ik het toch te strak en te kitch. Gelukkig voelde ik me zo vrij om dit te delen met de klant. Ik stelde voor om het kastje 'oud' te maken. Op die manier krijgt het meubeltje nog meer karakter. En het resultaat was inderdaad veel mooier!    

Bed & Breakfast Restyling

In het voorjaar mocht ik mijn steentje bijdragen aan het opknappen van een chalet in Zuidland. Via Facebook deelde ik al een aantal foto's... maar nu het chalet helemaal af is komt alles echt tot zijn recht. Ik ben nog eenmaal teruggegaan om alles op de foto te zetten... De woonkamermeubels voor en na de restyling. Zowel de tafel als de stoelen werden helemaal kaalgeschuurd. Hiermee kwam de lichte en pure houtskleur naar boven. De stoelen zijn geverfd in de kleur Inglenook en de tafel in Lamp White van Fusion Mineral Paint.                En om het element hout overal terug te laten komen schuurde ik dit krukje ook kaal. Er zat een laag groene en blauwe verf op. In de butsen en krassen heb ik de verf laten zitten voor een extra stoere en authentieke look.       En sommige meubels moet je gewoon niet verven... Deze stoel was door de vorige eigenaar geverfd, maar in de originele staat vond ik hem toch mooier...